Partnerles zwangerschapsyoga

Hierna hebben we een aantal ademhalingsoefeningen gedaan zodat we als man zijnde de vrouw kunnen ondersteunen met de ademhaling.

  • We begonnen met een oefening om de mannen bewust te laten worden hoe het lichaam reageert op pijn. De oefening bestond uit het aanspannen van je gehele lichaam. Het doel van zwangerschapsyoga is om tijdens zo'n wee zoveel mogelijk spanning los te laten, waardoor een bevalling niet onnodig gerekt wordt. Bij pijn/spanning maakt het lichaam adrenaline aan die de afgifte van oxytocine (die de wee stimuleert) remt.
  • Bij de eerste oefening samen hoefden wel alleen maar 1 hand op de buik en 1 op de rug van de vrouw te leggen. Op die manier wordt zij meer bewuster van haar ademhaling, zodat ze beter rondom kan ademhalen (Dit is de juste ademhaling tijdens de bevalling).
  • Bij de tweede oefening samen moesten we onze handen op de flanken leggen en daar de ademhaling van de vrouw aanvoelen. Hierna moesten we actief meehelpen bij de uitademing door dan op de flanken te gaan drukken. Ook een constante druk op de flanken waardoor de vrouw weet waar ze naartoe moet ademhalen werd geoefend.
  • Als laatste hebben we een drukoefening gedaan, of eigenlijk ik bij Rozemarijn. Door met de handpalmen onderin de rug om en om te drukken verlicht het de pijn in de rug en bevordert het de doorbloeding. Dit werd niet door iedereen als fijn ervaren.
Al met al een leuke avond waar je als man toch een aantal nieuwe dingen hebt geleerd waarmee je je vriendin/vrouw misschien kunt helpen bij het bevallen.